Νέα

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καταστήματα: Σε ισχύ το εορταστικό ωράριο – Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για την κατανάλωση

katastimata

Σε ρυθμούς Χριστουγέννων κινείται πλέον η αγορά, καθώς από τα μέσα της εβδομάδας ισχύει το εορταστικό ωράριο, με τα καταστήματα να ανεβάζουν ρολά και τις τρεις Κυριακές πριν την Πρωτοχρονιά, δίνοντας στους καταναλωτές περισσότερες ημέρες και ώρες για να ολοκληρώσουν τις αγορές τους.

Σήμερα, Κυριακή 14 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου, τα εμπορικά θα είναι ανοιχτά, περίπου, από τις 11:00 π.μ. έως τις 16:00. Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με το κατάστημα (πολυκαταστήματα ή αλυσίδες καταστημάτων μπορεί να είναι ανοικτά και μέχρι τις 20:00).

Οι έμποροι ποντάρουν ότι το διευρυμένο ωράριο θα λειτουργήσει ως «ανάσα» για τον τζίρο της περιόδου, η οποία φέτος φαίνεται να συνοδεύεται από μια πρώτη, δειλή μεταστροφή του κλίματος. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, το κλίμα δείχνει να αλλάζει, έστω και δειλά.

Τα πρώτα σημάδια αισιοδοξίας

Όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής του Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, «μετά από πέντε χρόνια έντονης οικονομικής αβεβαιότητας, βλέπουμε τα πρώτα δειλά σημάδια ανάκαμψης της αισιοδοξίας και εκτόνωσης της πίεσης στην κατανάλωση».

Η έρευνα δείχνει ότι εφέτος περισσότεροι καταναλωτές πιστεύουν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί μέσα στους επόμενους μήνες, ενώ το ποσοστό εκείνων που σκοπεύουν να περιορίσουν τα χριστουγεννιάτικα έξοδα πέφτει εντυπωσιακά σε σχέση με πέρσι. Αντιθέτως, αυξάνεται – από 4% σε 13% – το μερίδιο όσων σχεδιάζουν να ξοδέψουν περισσότερα, με τη νεότερη γενιά να οδηγεί την τάση.

Η εμπιστοσύνη, ο μεγάλος «πονοκέφαλος»

Παρά την καλύτερη διάθεση, η εμπιστοσύνη παραμένει ο μεγάλος «πονοκέφαλος» της αγοράς. «Οι καταναλωτές αναζητούν διαφάνεια και ξεκάθαρες πρακτικές. Θέλουν να ξέρουν τι αγοράζουν, πώς παράγεται και αν η τιμή είναι πραγματικά αυτή που πρέπει», τονίζει ο κ. Μαύρος, υπογραμμίζοντας πως τέτοιες στάσεις είναι εμφανείς ειδικά σε περιόδους προσφορών.

Συγκεκριμένα, ο κ. Μαύρος δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:
«Μετά από πέντε χρόνια έντονης οικονομικής αβεβαιότητας των νοικοκυριών, η εφετινή έρευνα, EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, για τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, καταγράφει τα πρώτα δειλά σημάδια ανάκαμψης της αισιοδοξίας, υποχώρησης των ανησυχιών και εκτόνωσης της πίεσης στην κατανάλωση».

Το αυξημένο κόστος ζωής και τα προσωπικά οικονομικά εξακολουθούν να απασχολούν έντονα τους καταναλωτές (64% και 56%, αντίστοιχα). Ωστόσο, για πρώτη φορά φέτος, το ποσοστό εκείνων που εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί κατά το επόμενο δωδεκάμηνο (27%, από 22% πέρσι) ξεπερνά το ποσοστό όσων πιστεύουν ότι θα χειροτερέψει (25%, από 29%).

Πού θα κατευθυνθούν οι χριστουγεννιάτικες δαπάνες

Η αλλαγή του κλίματος αποτυπώνεται και στη διάθεση των καταναλωτών να ξοδέψουν κατά την εορταστική περίοδο. Ενώ πέρσι πάνω από ένας στους τρεις (36%) δήλωνε ότι σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα, φέτος το ποσοστό αυτό υποχωρεί στο 24%. Αντίθετα, 13% – από μόλις 4% πέρσι – σχεδιάζουν να δαπανήσουν περισσότερα, ποσοστό που φτάνει στο 26% για τους νέους 18-29 ετών.

Τα Χριστούγεννα, φαίνεται ότι οι Έλληνες καταναλωτές θα ξοδέψουν κυρίως σε τρόφιμα και ποτά (61%) και ρούχα και αξεσουάρ (58%), ενώ χαμηλότερη προτεραιότητα (35%) αποτελούν οι εμπειρίες, όπως φαγητό έξω, συναυλίες, αλλά και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς. Πάνω από τους μισούς (53%), κυρίως από τις μεγαλύτερες ηλικίες, δήλωσαν ότι σκοπεύουν να περάσουν τις γιορτές στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους, ενώ 41% ανέφεραν ότι θα αγοράσουν δώρα.

Διαφάνεια, αξίες και «shrinkflation»

Για να εμπεδωθεί αυτή η συγκρατημένη αισιοδοξία, οι επιχειρήσεις καλούνται να βάλουν την εμπιστοσύνη στο επίκεντρο της στρατηγικής τους. Οι καταναλωτές ζητούν πληροφορίες για την προέλευση των προϊόντων, τις συνθήκες παραγωγής και τις πρώτες ύλες. Ένα σημαντικό ποσοστό δηλώνει ότι επιλέγει προϊόντα με βάση τις αξίες της επιχείρησης, τον βιώσιμο ή ηθικό τρόπο παραγωγής και τη βιώσιμη συσκευασία, ενώ σχεδόν ένας στους δέκα θα άλλαζε μάρκα αν δεν συμβαδίζει με τον αξιακό του κώδικα.

Ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι εμφανίζονται οι καταναλωτές της Gen Z. Την ίδια ώρα, οκτώ στους δέκα (79%) αντιλαμβάνονται την πρακτική του shrinkflation, δηλαδή τη μείωση της ποσότητας με την ίδια ή υψηλότερη τιμή, χωρίς σαφή ενημέρωση. Επιφυλακτικότητα καταγράφεται και απέναντι σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που αφορούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, ενώ 45% αμφισβητούν την πραγματικότητα των προσφορών σε περιόδους όπως η Black Friday και η Cyber Monday.

Εορταστικό ωράριο καταστημάτων

Αθήνα και Πειραιάς

  • Καθημερινές: 09:00 – 21:00
  • Σάββατα: 09:00 – 16:00
  • Κυριακές 14, 21, 28 Δεκεμβρίου: 11:00 – 18:00
  • 24 & 31 Δεκεμβρίου: 09:00 – 18:00

Θεσσαλονίκη

  • Καθημερινές: 10:00 – 21:00
  • Σάββατα: 10:00 – 18:00
  • Κυριακές: 11:00 – 18:00
  • Παραμονές: 10:00 – 18:00

Σημειώνεται ότι το ωράριο είναι προτεινόμενο και προαιρετικό και κάθε επιχείρηση μπορεί να αποφασίσει εντός του νόμιμου πλαισίου (καθημερινές έως 21:00, Κυριακές 11:00-20:00).

Τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά στις 25 και 26 Δεκεμβρίου και την 1η Ιανουαρίου.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ