Νέα
  • ΓΔ: 792.9 +0.56%
  • Τζίρος: 65,92 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

Πώς η ξηρασία στην Ευρώπη βάζει φωτιά στις τιμές του φυσικού αερίου

Πηγή: AP

Τα χαμηλά επίπεδα νερού στον ποταμό Ρήνο τροφοδοτούν τις αυξήσεις στις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, που έφθασαν την περασμένη Τρίτη στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο. 

Η χαμηλή στάθμη του νερού δυσχεραίνει τη ναυσιπλοΐα και το πέρασμα των πλήρως φορτωμένων εμπορικών πλοίων, σε μια περίοδο που η ενεργειακή κρίση μαστίζει τον κόσμο.

Ο Ρήνος είναι μια βασική πλωτή οδός για τη μεταφορά βιομηχανικών αγαθών μέσω της βορειοδυτικής Ευρώπης. Η χαμηλή στάθμη του νερού περιορίζει τις μεταφορές άνθρακα και ντίζελ, που καταλήγει σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που έχει ενισχύσει την ανάγκη για φυσικό αέριο - σε μια εποχή που τα αποθέματα είναι χαμηλά.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των σχεδόν 200 εκατομμυρίων τόνων φορτίου που μετακινούνται μέσω γερμανικών ποταμών μεταφέρονται μέσω του Ρήνου.

Καθώς η στάθμη του ποταμού χαμηλώνει κάτω από το επιθυμητό όριο για το ασφαλές πέρασμα των πλοίων, ορισμένα αγαθά θα πρέπει να μεταφερθούν τελικώς μέσω τρένων, κάτι που προκαλεί μεγαλύτερες δυσκολίες στις εμπορικές μεταφορές.

Επιπλέον, ο καύσωνας δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδα.

Παράλληλα, οι ρωσικές εισαγωγές φυσικού αερίου στην Ευρώπη παραμένουν χαμηλές, με τις ροές μέσω του Nord Stream 1 να φθάνουν το 20% της δυναμικότητας.

Στερεύουν τα ποτάμια

Ο Ρήνος δεν είναι ο μοναδικός ποταμός που στερεύει. Ο Δούναβης, που εκτείνεται σε μήκος περίπου 2.897 χιλιομέτρων και διασχίζει την κεντρική Ευρώπη φτάνοντας μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα, τείνει επίσης να στερέψει με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετεί πλέον τη μεταφορά και το εμπόριο σιτηρών και πολλών άλλων.

Η χειρότερη ξηρασία εδώ και χρόνια στην Ευρώπη έριξε τη στάθμη του Δούναβη σε ένα από τα χαμηλότερα επίπεδα που έχει καταγραφεί ποτέ εδώ και έναν αιώνα, με αποτέλεσμα κοντά στην πόλη Πράχοβο να εμφανιστούν μέσα από τα νερά τα απομεινάρια δεκάδων γερμανικών πολεμικών πλοίων που βυθίστηκαν κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Τα πλοία αυτά, που ήταν γεμάτα με εκρηκτικά, ήταν κάποια από τα εκατοντάδες που βυθίστηκαν στον Δούναβη το 1944, καθώς ο γερμανικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας υποχωρούσε μπροστά στην προέλαση των σοβιετικών δυνάμεων. Μέχρι και σήμερα, τα ναυάγια εξακολουθούν να παρεμποδίζουν τη ναυσιπλοΐα στον ποταμό, όταν η στάθμη του νερού πέφτει.

Σε όλη την Ευρώπη οι μεταφορές αποτελούν μόνο μία πλευρά του εμπορίου που εξυπηρετείται από τους ποταμούς και τώρα πλήττεται από την κλιματική κρίση.

Στη Γαλλία, για παράδειγμα, η ενεργειακή κρίση επιδεινώνεται επειδή έχει ανέβει τόσο η θερμοκρασία των υδάτων του Ροδανού και του Γκαρόν ώστε δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ψύξη των πυρηνικών αντιδραστήρων της χώρας, οι μισοί από τους οποίους είναι ήδη εκτός λειτουργίας για εργασίες συντήρησης.

Στην Ιταλία έχει τόσο μειωθεί η στάθμη των υδάτων του Πάδου, ώστε δεν αρκεί για να ποτιστούν οι ορυζώνες, και η Νορβηγία ετοιμάζεται να διακόψει τις εξαγωγές ενέργειας στην Ε.Ε. επειδή έχει μειωθεί η στάθμη του νερού στις υδροηλεκτρικές εγκαταστάσεις της και δεν επαρκεί για να διασφαλίσει την ηλεκτροδότηση των νοικοκυριών της χώρας.

Οι ποταμοί της Ευρώπης συνεισφέρουν περίπου 80 δισ. ευρώ στην οικονομία της Ε.Ε. και διαμέσου αυτών διέρχεται πάνω από ένας τόνος φορτίου ετησίως για κάθε πολίτη της Ε.Ε., ενώ κάποιοι εξυπηρετούν την παραγωγή ενέργειας.

Με πληροφορίες από SkyNews και Bloomberg

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ