Νέα
  • ΓΔ: 1454.98 +1.36%
  • Τζίρος: 141,23 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

OPINIONS

Επίτροπος Αντίνα Βαλεάν: Ο κορονοϊός δεν βάζει φρένο στην ηλεκτροκίνηση

Ηλεκτροκίνηση
Πηγή: AP Images

Μια ηλιόλουστη ημέρα του Απριλίου του 1881, στους δρόμους του Παρισιού εμφανίστηκε ένα παράξενο όχημα που ελισσόταν ανάμεσα στους πεζούς και τις ιππήλατες άμαξες, μπροστά στα έκπληκτα μάτια των περαστικών. Ήταν ένα τρίκυκλο με κινητήρα και οδηγός του ήταν ο Γκυστάβ Τρουβέ, ένας άνδρας που διακρινόταν για την ευφυία και την τόλμη του.

Το όχημα αυτό ήταν το πρώτο επιβατηγό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καρπός μιας πραγματικά διευρωπαϊκής προσπάθειας. Ο Γάλλος εφευρέτης βελτίωσε έναν ηλεκτροκινητήρα, τον οποίο είχε εφεύρει ένας πολίτης της Αυστροουγγαρίας και είχε αναπτύξει μια γερμανική εταιρεία χρησιμοποιώντας μια επαναφορτιζόμενη μπαταρία για να θέσει σε κίνηση ένα τρίκυκλο που είχε εφεύρει ένας Άγγλος. Όπως απέδειξε η Ιστορία, η εφεύρεση αυτή δεν ευδοκίμησε.

Όπως όμως συμβαίνει συχνά, η τεχνολογία αυτή αργότερα αξιοποιήθηκε από άλλους. Οι καινοτόμες τεχνολογίες ευδοκιμούν μόνο όταν υπάρχει ο κατάλληλος συνδυασμός δυναμικής της αγοράς, διαθέσιμης χρηματοδότησης, ρυθμιστικού πλαισίου και καταναλωτικής συμπεριφοράς.

Στις 9 Δεκεμβρίου παρουσίασα τη στρατηγική μας για τη βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα. Όταν συντάσσαμε το κείμενο για τον ανασχεδιασμό του μέλλοντος των μεταφορών, ένα από τα βασικά ερωτήματα ήταν το εξής: «Πώς μπορούμε να προωθήσουμε τη διάδοση των νέων τεχνολογιών και να τις καταστήσουμε αποτελεσματικά εργαλεία αλλαγής;»

Σήμερα είμαστε αντιμέτωποι με αμέτρητες προκλήσεις: ως το 2050, οι εκπομπές ρύπων από τον τομέα των μεταφορών πρέπει να μειωθούν κατά 90 %. Ως το 2050, το 60% των καυσίμων στις αερομεταφορές και το 80 % στις θαλάσσιες μεταφορές πρέπει να είναι ανανεώσιμα και χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε την κυκλοφοριακή συμφόρηση στις πόλεις μας, οι οποίες αναπτύσσονται και επεκτείνονται. Και τέλος, χρειαζόμαστε ένα σύστημα μεταφορών πιο ασφαλές, πιο αξιόπιστο, πιο καθαρό και πιο προσβάσιμο.

Η γενιά των πολυτροπικών μεταφορών

Η αλλαγή είναι απαραίτητη, αλλά πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε το σύστημα και οι τρόποι μεταφορών να εξυπηρετούν καλύτερα όλους τους Ευρωπαίους πολίτες.

Στο θέμα της κινητικότητας, η κάθε γενιά έχει το δικό της αντικείμενο του πόθου. Η πρώτη μεταπολεμική γενιά είχε μαγευτεί από το Ι.Χ. και την ελευθερία που προσφέρει. Η γενιά που ενηλικιώθηκε με την αυγή της νέας χιλιετίας προτιμά τις πολυτροπικές μεταφορές και επιλέγει κατοικία βάσει της διαθεσιμότητας της δημόσιας συγκοινωνίας. Μια αφίσα για την κινητικότητα αυτής της γενιάς θα μπορούσε να δείχνει έναν νέο που χαζεύει στο κινητό του μέσα στο μετρό. Οι ακόμη νεότεροι φίλοι μας της Γενιάς Ζ εκτιμούν ιδιαίτερα τη μικροκινητικότητα και στηρίζουν μια πληθώρα νεοφυών επιχειρήσεων που έχουν φέρει στους δρόμους των πόλεων μας τα ηλεκτρικά πατίνια, τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα ηλεκτρικά σκέιτμπορντ.

Η αύξηση των επιλογών και των δυνατοτήτων είναι προφανής. Διαθέτουμε την τεχνολογία για να διατηρήσουμε, βελτιστοποιήσουμε και αναπτύξουμε αυτή την εκπληκτική πολυμορφία. Είναι όμως ανάγκη να την εφαρμόσουμε σε μεγάλη κλίμακα, να την καταστήσουμε διαθέσιμη και οικονομικά προσιτή σε όλους τους Ευρωπαίους πολίτες.

Ένας από τους στόχους της έξυπνης και βιώσιμης στρατηγικής μας είναι να προσφέρουμε στους πολίτες μας απρόσκοπτες πολυτροπικές μεταφορές. Πρέπει να μπορούμε να αγοράζουμε εισιτήρια για πολυτροπικές μετακινήσεις, να έχουμε στη διάθεσή μας διαλειτουργικές επιλογές πληρωμής και όλες οι υπηρεσίες μεταφορών να είναι ενσωματωμένες σε μία προσβάσιμη κατά παραγγελία υπηρεσία, σύμφωνα με το πρότυπο της «κινητικότητας ως υπηρεσίας».

Στο Βερολίνο, η εφαρμογή Jelbi παρέχει πρόσβαση στις συγκοινωνιακές υπηρεσίες της πόλης καλύπτοντας τα πάντα, από τον σχεδιασμό των μετακινήσεων ως τις κρατήσεις και τις πληρωμές. Η εφαρμογή χρησιμοποιεί δεδομένα κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο, δείχνει όλες τις επιλογές μετακίνησης από το σημείο Α στο σημείο Β και τις συγκρίνει βάσει ταχύτητας και τιμής.

Στη Φινλανδία, η εφαρμογή Whim προσφέρει στους πολίτες την επιλογή καθημερινού ή μηνιαίου σχεδιασμού των μετακινήσεών τους με ταξί, τα δημόσια μέσα συγκοινωνίας, ηλεκτρικά πατίνια ή ποδήλατα. Μέσω της Whim έχουν πρόσβαση ακόμη και σε αυτοκίνητα —όχι για να τα αγοράσουν, αλλά για τα ενοικιάσουν.

Η εφαρμογή Wunder City από το Αμβούργο αναλύει τα πρότυπα κινητικότητας με στόχο τη βελτιστοποίηση του σχεδιασμού των αστικών συγκοινωνιών.

Τα παραδείγματα αυτά προτείνουν λύσεις για τα πολλαπλά προβλήματα κινητικότητας που αντιμετωπίζουμε. Θα έχουν άραγε επιτυχία; Θα εξυπηρετήσουν τους πολίτες κατά τα επόμενα χρόνια; Ναι, αν απομακρύνουμε τα εναπομένοντα εμπόδια ώστε να τα καταστήσουμε εφαρμόσιμα σε μεγάλη κλίμακα. Δεσμευόμαστε να δημιουργήσουμε έναν ευρωπαϊκό κοινό χώρο δεδομένων κινητικότητας, ο οποίος θα λειτουργεί σε συνέργεια με άλλα βασικά συστήματα και θα είναι ασφαλής από κυβερνοεπιθέσεις. Θα υποστηρίξουμε την ενσωμάτωση των τρόπων μετακίνησης σε ένα λειτουργικό, πολυτροπικό σύστημα και θα αξιοποιήσουμε πλήρως τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών. Θα βελτιώσουμε το ισχύον πλαίσιο για την αστική κινητικότητα. Χρειαζόμαστε κόμβους πολυτροπικής κινητικότητας, χώρους στάθμευσης Ι.Χ. για μετεπιβίβαση στα μέσα συγκοινωνίας και ασφαλείς υποδομές για τα ποδήλατα και τους πεζούς.

Θα χρησιμοποιήσουμε νομοθετικά εργαλεία και χρηματοδότηση για να επιτύχουμε ένα πραγματικά έξυπνο και βιώσιμο σύστημα μεταφορών.

Ηλεκτρικά οχήματα το 10% των νέων αυτοκινήτων

Όσο για την εφεύρεση του κυρίου Τρουβέ, έχει επιτέλους φτάσει ο καιρός της. Από τον Ιούλιο ως τον Σεπτέμβριο του 2020, το 10 % όλων των νέων αυτοκινήτων που αγοράστηκαν ήταν ηλεκτρικά, έναντι ποσοστού 3 % κατά το ίδιο διάστημα πέρυσι. Ως το 2030 αναμένεται να έχουν εγκατασταθεί περί τα 3 εκατ. δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης. Στο Γκέτεμποργκ χρησιμοποιείται γεωπερίφραξη για να διασφαλιστεί ότι σε συγκεκριμένους δρόμους τα υβριδικά οχήματα χρησιμοποιούν ηλεκτροκινητήρα, με στόχο τη δημιουργία πράσινων ζωνών με χαμηλότερα επίπεδα κυκλοφοριακού θορύβου, ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς και ασφαλέστερων δημόσιων χώρων. Σε όλη την Ευρώπη, οι πλατφόρμες συνεπιβατισμού στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση, καθώς αποτελεί μια πιο καθαρή επιλογή.

Η αγορά δεν επιφυλάσσει θερμή υποδοχή σε όλες τις νέες τεχνολογίες και δεν γνωρίζουν άμεση επιτυχία όλες οι εκπληκτικές καινοτομίες. Όμως καθήκον των πολιτικών είναι να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε οι πολίτες μας να επωφεληθούν γρήγορα από τη διάδοση της τεχνολογίας και την καινοτομία.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ OPINIONS

Περισσότερα