Νέα
  • ΓΔ: 1448.7 +0.06%
  • Τζίρος: 165,66 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η «κούρσα» των εξοπλιστικών το 2022 και η «μάχη» της Αμυντικής Βιομηχανίας για το 2023

Το 2022 αν μη τι άλλο αναδείχτηκε ομολογουμένως σε χρονιά των εξοπλιστικών προγραμμάτων βάζοντας σε διαρκή κίνηση - και πάνω από 10 χρόνια απραξίας -  τόσο τις Ένοπλες Δυνάμεις όσο και την ιδιωτική εγχώρια αμυντική βιομηχανία (ΕΑΒΙ) ενώ στο παιχνίδι μπήκαν μέχρι και τα δύο απαξιωμένα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά.

Και το παιχνίδι συνεχίζεται και το 2023 καθώς υπάρχουν ανοιχτά ζητήματα που λόγω της εκλογικής χρονιάς θα τα περιπλέξουν.
Η κυβέρνηση είναι αλήθεια ότι έτρεξε τα εξοπλιστικά προγράμματα σε πολλαπλές κατευθύνσεις και με αποφασιστικότητα κάτω από την καθοδήγηση του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Γεγονός που χαροποίησε ιδιαίτερα τα στελέχη των ΕΔ καθώς πάσχιζαν πάνω από 10 χρόνια να διατηρήσουν τα αξιόμαχο των οπλικών συστημάτων αφού στα χρόνια των μνημονίων δεν γινόταν ούτε κουβέντα για αγορά νέων εξοπλιστικών.

Το παράπονο της ΕΑΒΙ

Δε συνέβη το ίδιο και με την εγχώρια ιδιωτική αμυντική βιομηχανία η οποία πέρασε επίσης 10 και πλέον δύσκολα χρόνια και τέθηκε στη κυριολεξία ζήτημα επιβίωσης της.

Οι επιχειρήσεις που άντεξαν στα χρόνια της κρίσης ανέμεναν τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα για να μπορέσουν να αναπτυχθούν εκ νέου. Στις διακρατικές συμβάσεις που υπογράφηκαν για τα εξοπλιστικά προγράμματα οι οποίες κατοχυρώθηκαν με νόμους -  για να αποφύγουν το νόμο Βενιζέλου για τις προμήθειες – είδαν με απογοήτευση ότι δεν συμπεριλάμβαναν υποχρεωτική συμμετοχή της ΕΑΒΙ.

►Διαβάστε και: Στο Μαξίμου για «πράσινο φως» οι ισραηλινοί πύραυλοι Spike NLOS - Ακολουθεί η ναυμαχία των κορβετών

Ποια εξοπλιστικά προχώρησαν

Η αναβάθμιση F-16 Viper, Rafale, φρεγάτες FDI, Εκπαιδευτικό Κέντρο Αεροπορίας στην Καλαμάτα βρέθηκαν στο επίκεντρο των εξοπλιστικών μαζί με αρκετά ακόμα μικρότερα προγράμματα και με το εν αναμονή πρόγραμμα για τις κορβέτες, την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ αλλά και τους ισραηλινούς πυραύλους Spike N’LOS.

Εξοπλιστικά προγράμματα που αθροιστικά αγγίζουν τα 14 με 15 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό τεράστιο αν αναλογιστεί κανείς ότι τα προηγούμενα χρόνια οι ΕΔ λειτούργησαν με πενιχρά μέσα.

Η κούρσα των εξοπλισμών είχε ξεκινήσει από 2018 και την Πολεμική Αεροπορία με την αναβάθμιση των 83 F-16 Block 52+ σε διαμόρφωση Viper και κόστος 1,2 δισ. ευρώ από την αμερικάνικη Lockheed Martin σε συνεργασία με την ΕΑΒ. Τα πρώτα αναβαθμισμένα μαχητικά έφτασαν φέτος στην και οι παραδόσεις θα συνεχιστούν το 2023.

Γαλλικό άρωμα σε ναυτικό και αεροπορία

Μέσα στο 2022 όμως προσγειώθηκαν ήδη 10 άκρως «επικίνδυνες» γαλλικές «ριπές» Rafale ενισχύοντας επιπλέον την Πολεμική Αεροπορία.

Η  ελληνική κυβέρνηση υπέγραψε στην αρχή πρόγραμμα απόκτησης 18 μαχητικών από την γαλλική Dassault στην τιμή των 2,32 δισ. ευρώ στη συνέχεια υπέγραψε για έξι ακόμα αεροσκάφη, προκειμένου να συμπληρωθεί μία μοίρα με κόστος 1,092 δισ. ευρώ.

Σειρά πήρε το Πολεμικό Ναυτικό με την απόκτηση τριών νέων σύγχρονων φρεγατών Belharra και μάλιστα στην ελληνική τους έκδοση τις FDI της Naval Group, με κόστος 3,049 δισ ευρώ, που έδωσε αέρα στα πανιά του Πολεμικού Ναυτικού. Με ότι πιο σύγχρονο από άποψη κατασκευής και δυνατοτήτων σε πολεμικό πλοίο και με οπλισμό από Thales και MBDA θορύβησε ιδιαιτέρως τους «γείτονες».

Στο πρόγραμμα για τις τρεις φρεγάτες FDI υπάρχει και η «option»  για την αγορά μίας ακόμα με κλειδωμένο το κόστος στο ένα δισ ευρώ εάν γίνει χρήση  μέχρι το καλοκαίρι του 2023 σε διαφορετική περίπτωση και λόγω της ενεργειακής κρίσης η τιμή θα εκτοξευθεί.

Ιδιαίτερα σημαντικό ήταν και η δημιουργία του νέου κέντρο Αεροπορικής εκπαίδευσης στη Καλαμάτα το οποίο κέρδισαν τελικά οι Ισραηλινοί της ELBIT για 20 χρόνια και με κόστος 1,3 με 1,6 δισ. ευρώ.

Σε εκκρεμότητα τρία εξοπλιστικά προγράμματα

Θεωρητικά μέσα στο 2022 θα έπρεπε να είχαν κλείσει ακόμα τρία εξοπλιστικά προγράμματα κόστους περίπου 3 δισεκατομμυρίων ευρώ αν δεν είχαν περιπλεχθεί με διαφόρων «ειδών» ζητήματα. Έτσι υπάρχουν ερωτηματικά αν τελικά εν μέσω προεκλογικής διαμάχης προχωρήσουν.

Η ναυμαχία των κορβετών μεταξύ της γαλλικής Naval και της ιταλικής Fincantieri κόστους 2 δισ ευρώ τελικά πήρε παράταση για τις αρχές του 2023 και το πρόγραμμα απόκτησης των πυραύλων Spike N’LOS από την ισραηλινή Rafael με κόστος περίπου 330 εκατ. ευρώ.

►Διαβάστε και: Εξοπλιστικά: Του χρόνου και... βλέπουμε για κορβέτες και πυραύλους

Και στο βάθος F-35

Μέσα στο 2022 όμως στάλθηκε και το επίσημο έγγραφο αίτημά της Ελλάδας για είσοδο στο πρόγραμμα των F-35 και την απόκτηση 20 συν 20 μαχητικών. Οι πρώτες εκτιμήσεις από το Αεροπορικό Επιτελείο είναι ότι το stealth μαχητικό θα βρεθεί στην Ελλάδα είτε το 2029 είτε το 2030.

Πηγή NAVAL Group

Οι ελληνικές επιχειρήσεις

Μπορεί η εγχώρια αμυντική βιομηχανία να δηλώνει ριγμένη από την επίσημη συμμετοχή της στα «φορτωμένα» με δισεκατομμύρια εξοπλιστικά αλλά η δραστηριότητά της είναι έντονη και η απόφασή της να αλλάξει «περπατησιά» σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, έχει θέσει ως προτεραιότητα πλέον την εξωστρέφεια, τις συνέργειες, την καινοτομία και έρευνα αλλά και την αξιοποίηση των Ελλήνων επιστημόνων.

Η πρωτοβουλία διοργάνωσης από τον Σύνδεσμο Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού - ΣΕΚΠΥ ξανά στην Ελλάδα διεθνής αμυντικής έκθεσης τη DEFEA το 2021 με μεγάλη επιτυχία αποτέλεσε σταθμό φέρνοντας τις ελληνικές επιχειρήσεις σε επαφή με δεκάδες ξένες μερικές από τις οποίες να αποτελούν «μεγαθήρια» στην παγκόσμια αμυντική βιομηχανία.

Υπογραφές συμφωνιών και συνεργασιών

Στην συνέχεια στην πρόσφατη μεγάλη ναυτική έκθεση Euronaval στο Παρίσι, όπου στο ελληνικό περίπτερο που διοργάνωσε ο ΣΕΚΠΥ τουλάχιστον 10 ελληνικές εταιρείες υπέγραψαν σειρά συμβάσεων και συμφωνιών με τις γαλλικές εταιρείες NAVAL, THALES και MBDA για συμμετοχή στο πρόγραμμα των φρεγατών αλλά και γενικότερη συνεργασία.

Το ποσοστό  συμμετοχής τελικά της ΕΑΒΙ στο εν λόγω πρόγραμμα θα φτάσει στο 18 με 20% ή 300 με 500 εκατομμύρια ευρώ από τα συνολικά 3 δισεκατομμύρια της συμφωνίας των φρεγατών. Κόστος που υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να ανέβει ακόμα και κατά ένα ακόμα δισεκατομμύριο εάν γίνει χρήση της option και για απόκτηση τέταρτης φρεγάτας.

Την ίδια στιγμή στα πλαίσια της «ναυμαχίας» των κορβετών και οι δύο κολοσσοί Naval και Fincantieri στις προτάσεις που έχουν καταθέσει δεσμεύονται 30% έργο σε ελληνικές εταιρείες και φυσικά κατασκευή 2 κορβετών σε ελληνικά ναυπηγεία και συγκεκριμένα οι Γάλλοι στον Σκαραμαγκά και οι Ιταλοί στην Ελευσίνα.

Γεγονός που θέτει πλέον τον πήχη σε κάθε νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα που θα αποφασιστεί στο μέλλον.

►Διαβάστε και: Αμυντική Βιομηχανία: Ερχονται νέα deals για τις φρεγάτες belharra με ελληνικές εταιρείες

Πολιτική αντιπαράθεση και εκλογές

Μένει λοιπόν να δείξει το εκλογικό 2023 που θα οδηγηθούν τα αναγκαία εξοπλιστικά προγράμματα για τις ΕΔ αλλά και πως θα κινηθεί αλλά και θα αξιοποιηθεί η εγχώρια αμυντική βιομηχανία η οποία μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας και στις γραμμές εφοδιασμού.

Το γεγονός ότι η μη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στα εξοπλιστικά προγράμματα έγινε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης κυβέρνησης και αντιπολίτευσης προμηνύει ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξει συνέχεια.

Να σημειωθεί ότι ήδη ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας έχει προαναγγείλει την επαναδιαπραγμάτευση όλων των συμβάσεων που έχει συνάψει η κυβέρνηση ειδικά με τη Γαλλία καταγγέλοντας αδιαφανείς διαδικασίες.

Γι’ αυτό οι επίσημοι φορείς του κλάδου επιμένουν ότι οι δύο βασικές θέσεις της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας δεν έχουν αλλάξει από το 2010 και είναι:

  • Ίδρυση υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας ή Γενικής Γραμματείας
  • Η αξία των βιομηχανικών επιστροφών και επενδύσεων που αφορούν στα εξοπλιστικά να υπερβαίνει το 30% της αξίας των εξοπλιστικών δαπανών

 

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ