Νέα

Ν. Σταθόπουλος (BC Partners): Ελκυστική η Ελλάδα σε ξένους επενδυτές - Κλειδί η καινοτομία - Σε εξέλιξη το brain gain

Η Ελλάδα έχει γίνει την τελευταία διετία πιο ελκυστικός προορισμός τόσο για τους ξένους επενδυτές όσο και για τους Έλληνες που εγκατέλειψαν τη χώρα λόγω της πολυετούς ύφεσης, υπογράμμισε ο Νίκος Σταθόπουλος, partner της BC Partners μιλώντας στο συνέδριο με τίτλο: «Reinventing Greece through Investments in Innovation» που διοργανώνουν ο ΣΕΒ και οι Innovative Greeks.

Έχοντας μία εμπειρία 15 ετών ως επενδυτής στην Ελλάδα, ο κ. Σταθόπουλος ανέφερε ότι η εικόνα της χώρας μας έχει αλλάξει τα τελευταία δύο χρόνια λόγω των προσδοκιών που υπάρχουν, μολονότι παραμένουν ως «χάντικαπ» κάποια ιστορικά θέματα που αποτελούν εμπόδια για τις επενδύσεις όπως είναι π.χ. η γραφειοκρατία, το αργό σύστημα δικαιοσύνης κ.ά.

Πάντως, ο partner της BC Partners έχει διακρίνει σημαντική βελτίωση, η οποία αποτυπώνεται στον μαζικό ψηφιακό μετασχηματισμό που επιχειρείται στη χώρα, στην απλούστευση των διαδικασιών και στην εμπέδωση ενός πιο σταθερού περιβάλλοντος.

Υπογράμμισε ότι δεν είναι τυχαία η έλευση ξένων επενδυτών, καθώς αυτοί βλέπουν ανάπτυξη στη χώρα μετά από μία δεκαετία μεγάλων δυσκολιών, λόγω της οικονομικής κρίσης, των Μνημονίων και των κινδύνων ακόμη και για Grexit.

Πίσω σε σχέση με άλλες χώρες

Ο κ. Σταθόπουλος παραδέχτηκε ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται πιο πίσω σε σχέση με άλλες χώρες σε ό,τι έχει να κάνει με διαδικασίες και τη γραφειοκρατία, ωστόσο ανέφερε ότι έχουν αλλάξει πολλά τα τελευταία χρόνια, είτε λόγω αλλαγής συμπεριφοράς, αλλαγή πολιτικής.

Όπως είπε, βρίσκουν πλέον τη σταθερότητα στη χώρα η οποία έλειπε για τουλάχιστον δύο δεκαετίες, μια σταθερότητα που συνδέεται με την μεταρρυθμίσεις και το φορολογικό σύστημα

Υπογράμμισε ωστόσο ότι η Ελλάδα παραμένει μια μικρή αγορά για τους ξένους επενδυτές, οπότε θα πρέπει να έχει πολύ υψηλότερα ποσοστά σε ανάπτυξη ή ελκυστικότητα σε σχέση με άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές όπως η γαλλική, γερμανική και η ιταλική (που έχουν το πλεονέκτημα του μεγέθους), προκειμένου να καταφέρει να προσελκύσει ξένους επενδυτές.

Η μεγαλύτερη ανησυχία του είναι μήπως «όλες αυτές οι αλλαγές στον τρόπο που γίνονται τα πράγματα στη χώρα, που είναι στη σωστή κατεύθυνση, σταματήσουν».

Κλειδί η καινοτομία

Ο επικεφαλής του private equity θεωρεί ότι η καινοτομία είναι το κλειδί για τα πάντα, γιατί βοηθάει τις επιχειρήσεις να βρίσκονται μπροστά στον ανταγωνισμό, να εκμεταλλεύονται τα πλεονεκτήματα των νέων τεχνολογιών. «Και είναι το κλειδί ανεξαρτήτου κλάδου, ανεξαρτήτου χώρας. Αποτελεί must. Είναι επίσης το κλειδί ειδικά για χώρες όπως η Ελλάδα γιατί αυξάνει τις ευκαιρίες για να «αντιδρά στις αλλαγές» (react to change). Μπορείς να ανακαλύπτεις μέσω της καινοτομίας και άλλες ευκαιρίες».

Πρόσθεσε ότι «πρέπει να έχουμε πιο αποτελεσματικές διαδικασίες, πιο αποτελεσματικά προϊόντα, πιο αποτελεσματικές ιδέες. Πρέπει ωστόσο να διαχειριστούμε προσεχτικά την καινοτομία. Ως χώρα, επειδή έχουμε και περιορισμένους πόρους - και δεν αναφέρομαι μόνο σε κεφάλαια αλλά και σε ανθρώπινο κεφάλαιο – πιστεύω ότι πρέπει να εστιάσουμε σε αυτά που μπορούμε να κάνουμε καλύτερα από τους άλλους». Συμπλήρωσε δε ότι «οδηγός για το σε ποιους κλάδους θα πρέπει να εστιάσουμε θα πρέπει να είναι ο ιδιωτικός τομέας, ο οποίος δείχνει που υπάρχουν ευκαιρίες».

Αναφέρθηκε και στη BC Partners η οποία επίσης εστιάζει στην καινοτομία, σε center of excellence σε συγκεκριμένους τομείς.

«Ακόμη και γείτονες χώρες με μικρότερα μεγέθη από εμάς, όπως π.χ. στα Βαλκάνια, έχουν αναπτύξει αυτό το center of excellence σε τομείς όπως τεχνολογίας, IT, engineering staff. Και εμείς πρέπει να κάνουμε το ίδιο. Δεν έχουμε τίποτα να ζηλέψουμε από αυτές τις χώρες καθώς το ανθρώπινο κεφάλαιο στην Ελλάδα έχει εξαιρετικά υψηλό επίπεδο» ανέφερε μεταξύ άλλων.

Πρέπει να φέρουμε πίσω τους Έλληνες που έφυγαν

Αναφορικά με την προσέλκυση αξιόλογου ανθρώπινου δυναμικού, υποστήριξε ότι «το σημαντικότερο είναι να φέρουμε τους Έλληνες της διασποράς που έφυγαν από την Ελλάδα για μια σειρά από διάφορους λόγους. Θα πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα για το ελληνικό κράτος, να μαζέψει πάλι τα ανοιχτά μυαλά που εγκατέλειψαν τη χώρα την προηγούμενη δεκαετία, έκαναν σημαντική καριέρα έξω και επιθυμούν να επιστρέψουν πίσω. Αντίθετα για τους περισσότερους ξένους, οι υποδομές, η κουλτούρα, ακόμη και τα σχολεία στην Ελλάδα δεν ταιριάζουν με τα δικά τους».

Σημείωσε ακόμη ότι «για πρώτη φορά εδώ και δύο δεκαετίες περίπου, βλέπω αρκετούς Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό, όπως και εγώ, όχι μόνο σκέφτονται να γυρίσουν, αλλά να…προετοιμάζονται ήδη». Ανέφερε δε ότι «δεν είναι απαραίτητο να είναι στον ψηφιακό κλάδο, ή στον τομέα της καινοτομίας. Δεν χρειάζεται να περιγράψουμε μέσω ποιων συγκεκριμένων κλάδων θα έρθει η ανάπτυξη στη χώρα».

Η χώρα προσφέρει κίνητρα για το brain gain – δεν είμαστε πρωτοπόροι σε αυτό, και άλλες χώρες το έχουν κάνει. Ο κ. Σταθόπουλος επεσήμανε ότι «δεν θα έρθουν πίσω μόνο για οικονομικούς και φορολογικούς λόγους, ωστόσο και αυτά βοηθούν στο να πάρουν πιο εύκολα μια τέτοια απόφαση» προσθέτοντας ότι «υπάρχει υψηλό κόστος ευκαιρίας να αφήσουν αυτά που έχουν χτίσει στο εξωτερικό. Πρέπει να ξέρουν ότι δεν θα βρουν πολύ λιγότερα από τα προνόμια που έχουν εκτός Ελλάδας και δεν αναφέρομαι μόνο στα οικονομικά. Σε μία χώρα που βλέπεις ανάπτυξη, καινοτομία και πιο απλοποιημένες διαδικασίες μπορείς να προσελκύσεις και πάλι τους Έλληνες της διασποράς».

Διαθέτουμε από τα καλύτερα management teams

Επενδύοντας τα τελευταία 25 χρόνια σε 13-14 χώρες ο κ. Σταθόπουλος έχει διαπιστώσει ότι η Ελλάδα διαθέτει από τις καλύτερες διοικητικές ομάδες σε διάφορους τομείς όπως είναι οι Τηλεπικοινωνίες, τα Media, οι Υπηρεσίες Υγείας και η Φιλοξενία, τομείς όπου έχει επενδύσει η BC Partners στο παρελθόν.

«Έχουν πολύ υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, είναι πολύ εμπορικά μυαλά στην προσέγγιση του business, είναι σκληρά εργαζόμενοι». Τόνισε βέβαια ότι, «κυρίως το υψηλό επίπεδο management το συναντάμε σε μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν και υψηλή εξωστρέφεια. Η Pharmathen αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα τέτοιας εταιρείας που κάνει Έρευνα & Ανάπτυξη με 250 επιστήμονες με 80% εξ αυτών να διαθέτει PhD, ενώ εξάγει τα προϊόντα της σε περισσότερες από 100 χώρες στον κόσμο. Ήταν ένα success story όχι επειδή εμείς κάναμε κάτι…μαγικό, αλλά επειδή το management team ήταν ικανό να εκτελέσει σωστά το επιχειρησιακό πλάνο».

Τέλος, για τις μικρότερες εταιρείες ανέφερε ότι συνήθως χρειάζονται ενίσχυση της διοικητικής τους ομάδας κάτι όμως το οποίο «δεν αποτελεί ένα φαινόμενο που συναντάμε μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες με μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις όπως π.χ. στην Ιταλία και την Ισπανία».

Κατέληξε λέγοντας ότι «θα βοηθούσε πολύ ασφαλώς αν το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας υποστήριζε και ενθάρρυνε περισσότερους ξένους να έρθουν στην Ελλάδα. Ωστόσο έχει παραμείνει πιο…ελληνικό και χρειάζεται να προχωρήσουμε σε κάποια διεθνοποίηση του συστήματος».

Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ