Νέα
  • ΓΔ: 1454.98 +1.36%
  • Τζίρος: 141,23 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

OPINIONS

Χρήστος Βογιάννου: Πιο ισχυρή η ελληνική βιομηχανία τροφίμων μετά τον κορονοϊό

βιομηχανία τροφίμων
Πηγή: AP Images

Η παγκόσμια παραγωγή και η βιομηχανία τροφίμων βρίσκονται μπροστά σε ραγδαίες εξελίξεις και αλλαγές, οι οποίες προκλήθηκαν από την COVID-19 και θα εκδηλωθούν μετά από την αντιμετώπιση του. Η βιομηχανία τροφίμων εκτιμάται ότι θα αναδυθεί από την πανδημία ισχυρότερη από ό, τι πριν. Αυτές οι εξελίξεις θα σηματοδοτήσουν ευκαιρίες για την Ελληνική Βιομηχανία και τον κλάδο Τροφίμων.

Η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων αποτελεί ένα σημαντικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας αλλά έχει το πλεονέκτημα να ανήκει σε έναν εξίσου σημαντικό κλάδο της ΕΕ. Ας δούμε κάποια στοιχεία από την τελευταία έκθεση Data & Trends 2020 του FoodDrinkEurope:

  • Η βιομηχανία τροφίμων και ποτών της ΕΕ απασχολεί 4,82 εκατομμύρια άτομα, δημιουργεί κύκλο εργασιών 1,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ και 266 δισεκατομμυρίων ευρώ σε προστιθέμενη αξία, καθιστώντας την τη μεγαλύτερη βιομηχανία παραγωγής στην ΕΕ.
  • Στα μισά από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, στα οποία ανήκει και η Ελλάδα, η βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης παραγωγής.
  • Περίπου τα δύο τρίτα των εξαγωγών τροφίμων και ποτών της ΕΕ προορίζονται για την ενιαία αγορά. Αυτό το δεδομένο είναι ευνοϊκό για τη χώρα μας.
  • Η ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας προϊόντων τροφίμων και ποτών στον κόσμο με τις εξαγωγές εκτός ΕΕ, το υπόλοιπο ένα τρίτο δηλαδή, να φτάνουν τα 120 δισεκατομμύρια ευρώ και με ένα εμπορικό πλεόνασμα 44 δισεκατομμυρίων ευρώ.
  • Το 99,2% του κλάδου (291.000 επιχειρήσεις) αποτελείται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), όπως οι ελληνικές.

Από πού προκύπτουν ευκαιρίες για την Ελλάδα

  • Η διατήρηση του σωστού βάρους και της υγείας, αποκτούν τώρα με την COVID-19 ακόμη μεγαλύτερη σημασία για τους ανθρώπους. Άρα ζητούν φυσικά, «καθαρά», ασφαλή τρόφιμα με καλύτερα συστατικά και λειτουργικά οφέλη.
  • Έχουν μεγάλη ζήτηση τα πορτοκάλια και τα λεμόνια, λόγω της βιταμίνης C, καθώς και οι ρίζες, τα καρότα, τα λάχανα και προϊόντα που ενισχύουν το ανοσοποιητικό, όπως το μέλι και το ελαιόλαδο.
  • Προτιμούνται περισσότερο τα τοπικά προϊόντα. Αυτό θα ενισχύσει τη βιομηχανία μας στην εσωτερική αγορά χωρίς να της προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στις εξαγωγές, καθώς τα ελληνικά προϊόντα στην ΕΕ θεωρούνται τοπικά, με μια ευρύτερη έννοια, έναντι ανταγωνιστικών από άλλες ηπείρους.
  • Αμέσως μετά τη λήξη του συναγερμού από την πανδημία αναμένεται από τους πολίτες μια συμπεριφορά που ονομάζεται «η εκδίκηση αγορών», μια υπερκατανάλωση δηλαδή, που θα εκδηλωθεί και στα τρόφιμα
  • Μαγείρεμα στο σπίτι. Περίπου το 50% των ανθρώπων μαγειρεύουν και ψήνουν περισσότερο στο σπίτι, έχουν περισσότερη εμπιστοσύνη στη δική τους κουζίνα και αναμένεται αυτή να είναι από δω και στο εξής μια νέα φυσιολογικότητα.

Οι προκλήσεις για την αξιοποίηση των ευκαιριών

  • Η πανδημία πιθανόν να επιταχύνει την ηθική και βιώσιμη τάση στην παραγωγή των τροφίμων, καθώς οι καταναλωτές θα γίνουν πιο συνειδητοποιημένοι κοινωνικά και πιο «ανοιχτοί» σε κάποιες θυσίες για το μεγαλύτερο καλό. Επίσης, οι καταναλωτές σήμερα θέλουν να μάθουν περισσότερα για το φαγητό που τρώνε, τον τρόπο επεξεργασίας τους, από πού προέρχονται και πώς καλλιεργήθηκαν. 
  • Οι καταναλωτές δεν ψωνίζουν κατηγορίες τροφίμων, ψωνίζουν για τη συνολική ικανοποίηση πολλών και πολύπλοκων αναγκών. Ψωνίζουν λύσεις, όχι απλά και μεμονωμένα προϊόντα. Αυτό αποτελεί ευκαιρία για μεγαλύτερη πιστότητα πελατών.
  • Οι λιανοπωλητές σύντομα θα είναι πρόθυμοι να τοποθετήσουν στα ράφια τους νέα προϊόντα.  Όμως αναμένεται να είναι επιλεκτικοί στην επιλογή τους αλλά και ανοικτοί σε νέες προτάσεις γεύσεων που είναι μοναδικές και συναρπαστικές. Άρα η σημασία της καινοτομίας γίνεται μεγαλύτερη.
  • Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και της παράδοσης προϊόντων στο σπίτι σε όλο τον κόσμο είναι ραγδαία και περιλαμβάνει προϊόντα τα οποία ούτε μπορούσαμε να φανταστούμε πριν ότι θα διακινούνται με αυτό τον τρόπο, όπως τυριά, αλλαντικά.

Πως θα ανταποκριθεί η Ελληνική Βιομηχανία

  1. Πρέπει πρώτον να ανταποκριθεί σε όλες τις παραπάνω προκλήσεις και να προσαρμοστεί. Προς τούτο, απαιτείται η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση της επιστήμης και της τεχνολογίας για να αυξηθεί η ασφάλεια, η ιχνηλασιμότητα και η διαφάνεια των τροφίμων.
  2. Επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη. Οι εταιρείες της ΕΕ επένδυσαν 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ στην το 2018/19 για τη βελτίωση προϊόντων και συσκευασιών. Δεν πρέπει να υστερήσουμε στον τομέα αυτό.
  3. Οι ψηφιακές επενδύσεις για τη βιομηχανία των τροφίμων και των ποτών είναι σήμερα μια κορυφαία αναγκαιότητα. Υπάρχει μια αυξημένη ώθηση για τη ρομποτική και τον αυτοματισμό, ώστε οι παραγωγοί να μπορούν να απευθυνθούν σε μια αγορά και σε έναν κόσμο όπου η κοινωνική απόσταση είναι απαραίτητη. Το 27% των επιχειρήσεων στην ΕΕ έχει τμήμα ψηφιακού μετασχηματισμού και ήδη χρησιμοποιούνται 30.000 ρομπότ κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων για τη βελτίωση της ακρίβειας και της αποτελεσματικότητας. Και σ’ αυτό δεν θα πρέπει να υστερήσουμε.

    * πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της PROVIL ΑΕ
Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ OPINIONS

Περισσότερα